Waar ben je naar op zoek?
Categorieën
< Alle onderwerpen
Afdrukken

Hoe het spelen verdwijnt (12-4-2025)

Dit filmpje laat in mijn ogen de essentie van IFS zien. Een kindje wat vrij aan het spelen is, maar het spelen verliest als er om hem heen iets gebeurt wat spannend is.

In dit filmpje zie je een kindje, eerst veilig op schoot bij de moeder wat direct gaat spelen als het speelgoed aangereikt krijgt. Daarna komt er een testpersoon binnen die meld hoe vervelend het geluid is. Als het kindje opnieuw het speelgoed aangereikt krijgt is de aandacht alleen nog maar naar de omgeving, niet meer naar het spel.

Dat is dus wat er gebeurt als er op jonge leeftijd te veel te spannend is. Dan ontwikkel je manager delen die de omgeving gaan scannen, zich aan gaan passen, pleasen en meer. Met als gevolg dat het spelen niet meer beschikbaar is en de verbinding verdwijnt.

In IFS maken we contact met de delen, maar daarin maakt veiligheid al het verschil.
Dat maakt namelijk dat de manager delen niet continu aan hoeven te staan en het Self meer en meer tevoorschijn kan komen. En uiteindelijk is het Self de sleutel naar heling.

Toddlers regulate their behavior to avoid making adults angry

Inhoudsopgave